Pieter Bruegel de Oude. Boerenbruiloft. Wenen.
Geschiedenis en Kunst Museum.
"Het huwelijk in Cana," Garofalo (Benvenuto Tisi)
Misschien wel de meest beroemde bruiloft in de geschiedenis van de mensheid, de meeste vaak afgebeeld door schilders - het was een bruiloft te Kana in Galilea, zoals beschreven in het Evangelie, viering, waarin Jezus Christus voerde zijn eerste wonder ...
Jaar, toen ze maken bruiloft, niet precies in te stellen: wetenschappers en theologen beweren zelfs het jaar van de geboorte van Jezus!
Dus het is veilig om maar één ding zeggen: de gebeurtenissen in de eerste helft van de I eeuw na Christus.
"Op de derde dag was er een bruiloft te Kana in Galilea, en de moeder van Jezus was er. Jezus was ook genood, en Zijn discipelen, tot de bruiloft. En als er wijn ontbrak, de moeder van Jezus zeide tot hem: Zij hebben geen wijn. Jezus zeide tot haar: Wat moet ik doen, vrouw? is nog niet gekomen Mijn uur. Zijn moeder zeide tot de dienaars: Zo wat Hij ulieden zal zeggen, doet dat. Nu waren er zes stenen kruiken stonden op de joodse riten van zuivering, is geschikt voor twee of drie maatregelen.
Jezus zeide tot hen: Vult de potten met water. En zij vulden ze tot de rand. En Hij zeide tot hen: Schept nu, en draagt het tot den gouverneur van het feest. En leed. Wanneer de rentmeester proefde het water dat werd gemaakt wijn - en hij wist niet waar deze wijn, maar de dienaren, wist wie het water geschept - steward genaamd de bruidegom en zei tot hem: Alle man eerst de goede wijn, en wanneer mensen wel gedronken heeft, dan de armen; en je hebt de goede wijn bewaard tot nu. Dus zet het begin van tekenen heeft Jezus gedaan te Kana in Galilea, en heeft Zijn heerlijkheid geopenbaard; en Zijn discipelen geloofden in Hem "(Johannes 2: 1-11).
De bruiloft zelf en de wonderen van Jezus genoemd en besproken, maar zoals hij genoemd werd Brac, die zo vaak in zijn schilderijen trok de kunstenaars van de Middeleeuwen en de Renaissance?
Wetenschappers theologen houden niet op bijbelse verhalen te verkennen, en zij vonden dat de bruidegom de naam Nathanael van Galilea (het wordt genoemd in het Evangelie van Johannes), en de bruid, blijkbaar, Mary, - evenals de moeder van Jezus.
Rainer Hessen priester en historicus Anthony Chiffolo schreef het boek "Zalig maaltijd", dat met inbegrip sprak over het huwelijk tradities van de oude Hebreeën, en de bruiloft te Kana in Galilea:
"Mijn vrouw werd beschouwd als het eigendom van haar man, en heeft daarom een bepaalde waarde en de vereiste zorg. Vele vrouwen, zoals Deborah, rechter van Israël, nam een prominente plaats in de gemeenschap, en het gedrag van het huis en de hele economie het meest succesvol te beheren. Vrouw moet onderdanig zijn, en haar ontrouw beschouwd als een grote zonde bestraft met de dood. Hoewel deze mannen strengheid, loyaliteit en respect van zijn vrouw niet op haar van toepassing gezien als een deugd. Voorafgegaan de bruiloft engagement. Engagement op voorwaarde dat de toestemming van de ouders van de bruid en de overdracht van het huis bruidsschat van de bruidegom. Soms zijn de geschenken van haar vader of familie ontvangen en bruidegom. Engagement en sloot een paar maanden voor de bruiloft, en de jaren vóór haar; vaak geconcludeerd hun ouders kort na de geboorte van kinderen geboren. Wordt verloofd, verwierf ze de status van een getrouwde vrouw, bleef alleen een naam, en van de verwachte gepast gedrag. Het huwelijk en de bruiloft was een formaliteit certificeren van de afronding van de transactie echter bruiloft, gerangschikt in het huis van de bruid, vele dagen zou kunnen duren.
Reactie bruiloft te Kana - is niet eenvoudig, want in de christelijke traditie in verband met het eerste wonder van Jezus. Draai water in wijn - is niet elke dag dat gebeurt, en recepten die we niet hebben gevonden een vintage kookboeken of handleidingen op magie. Ook vonden we bijna geen informatie over de echtelijke gewoonten van de inwoners van Galilea 1e eeuw - hetzij in de Bijbel of nog ergens anders. Het beste wat we kunnen doen is proberen om tussen de regels lezen en reconstrueren het feest in Kana, die zoveel eeuwen Jezus en zijn discipelen, geleden bezocht in overeenstemming met de later (en huidige) tradities.
De exacte locatie is niet bekend Cana. Sommigen wijzen op het huidige grondgebied van Carefree, Qena, ongeveer zeven kilometer ten noord-oosten van Nazareth. Anderen zijn geneigd te geloven dat het was op de site van de oude nederzetting van Khirbet Qana, gelegen op een heuvel vijftien kilometer ten noorden van Nazareth.
Huwelijksvieringen begon, voor zover wij kunnen nagaan, de derde dag van de week (dwz Dinsdag: jodendom wordt beschouwd als de eerste dag van de week zondag) en voortgezet voor de komende vier. Gasten (mannen) zitten op de vloer op tapijten, eten en drinken, het luisteren naar muziek en dans. Vrouwen apart verzameld, "achter de schermen", en plezier in de mannen nam niet deel.
Op de bruiloft te Kana woonden de ceremonie Maria en, blijkbaar, andere familieleden van Jezus, en het is waarschijnlijk om hun relatie met de bruid te geven.
De gewoonte die tijden eiste dat op tafel er werden geroosterd lamsvlees, kruiden, brood en veel wijn, die wordt gebruikt as niet alleen om te drinken, maar ook voor het koken. Wat was op de talrijke tafel voor de gasten, het is niet duidelijk. Als het een typisch Palestijnse bruiloftsfeest in die tijd, toen, zoals de auteurs schreef het boek "Koken in de Bijbel," er moet zijn geweest olijven, sardines, druivenbladeren, gierst, gedroogde abrikozen, vijgen, amandelen, rozijnen, eend, granaten en rijst.
Jezus en de apostelen blijkbaar aangekomen op het feest is niet de eerste dag van het feest, want de wijn is beëindigd. Dit kan ernstige schade aan de goede naam van de eigenaar te veroorzaken, en omdat Maria, Moeder van Jezus, waarvan we kunnen aannemen dat betrokken was bij de organisatie van het feest, vraagt zijn zoon te helpen. Hoe heeft hij dat gedaan - laat bespreken theologen en gelovigen, het evangelie zegt simpelweg dat het water in wijn veranderd eh.
Vooral belangrijk is het feit dat de wijnen uit handelingen van Jezus was een enorm bedrag - 120 liter, en ondanks het feit dat de Israëli's meestal dronken wijn, sterk verdund met water.
Het veranderen van water in wijn - een gulle gift, en de vroeg-christelijke kerk te interpreteren als een prototype van de hemelse feest, opgesteld door de Heer voor de gelovigen ".
Theologen gelooft ook dat de bruiloft te Kana in Galilea, kan worden beschouwd als de eerste die in de geschiedenis van de rite van de christelijke huwelijk: door zijn aanwezigheid, Jezus benadrukt dit huwelijk ...
Het lot van Nathanael en Maria zonk in de donkere eeuwen. Maar het is twijfelachtig of het banale zou kunnen zijn: het leven, want als ze in contact komen met het grootste wonder, dat is alleen aanwezig op de aarde komen!
Schnorr von Carolsfeld
"Bruiloft in Kana" was een vruchtbaar onderwerp voor kunstenaars van alle tijden. Natuurlijk, het belangrijkste doel was om Christus 'eerste wonder verbeelden, maar toch heeft dit thema aangetrokken kunstenaars de gelegenheid om de multi-figuur composities bruiloftsfeest portretteren, de meeste schilders uitgebeeld verleden gasten en echtgenoten in de kostuums van de tijd, en alleen Jezus en zijn metgezellen zijn in oude kleding gebracht Joden.
Duccio de Buoninsegna
Giotto
David Gerard
Benvenuto Tisi da Garofalo
Paolo Veronese
Jacopo Tintoretto
Bruiloft te Kana Galilleyskoy, kerk van St. Johannes de Doper, Ain Karim, Israël
De bruiloft te Kana
Fresco Dionysius
Fresco Ferapontovklooster
Vasily Nesterenko
Giusto di Menabuoi. Bruiloft te Kana. (1376-1378). Padua. Doopkapel van St .. Anthony
No comments:
Post a Comment